יהודית מלכת בית ישראל אתיופיה .

זוהי אחת הנשים הגדולות של ההיסטוריה ואולי השליטה הגדולה ביותר של ימי הביניים ובכל תקופה אחרת שהביסה ממלכה גדולה באמצעים צבאיים והביאה להקמת מדינה ישראל באתיופיה מאריכת ימים משגשגת.

1,501


המלכה יהודית


הם פגעו בכבוד בית ישראל אתיופיה  , הם הרגו את אבא שלה “גדעון מלך בית ישראל אתיופיה , הם חיללו את גופות המתים היהודים , הם הפעילו כנגדם  את ארון הברית .
והמלכה יהודית היא בתגובה שרפה את עירם הוציאה להורג את כל מנהיגיהם  והשמידה את ממלכתם הנוצרית  .

בהיסטוריה האתיופית יש שתי מלכות מפורסמות מאוד ששתיהן קשורות ליהדות. אחת היא מלכת שבא שלפי המסורת ביקרה במאה העשירית לפה”ס את שלמה והולידה את מנליק  מיסד שושלת המלכים באתיופיה. השניה היא מפורסמת הרבה פחות ובאתיופיה ידועה לשימצה . זוהי יהודית שלפי המסורת במאה העשירית אחרי הספירה, 2000 שנה בדיוק לאחר ימי מלכת שבא , כבשה את אתיופיה וכמעט השמידה שם את הנצרות . יהודית נחשבת ל”תאומה האפלה של מלכת שבא”.

יהודית הוא שם מפורסם מאוד בתרבות היהודית. ותמיד כשמן של נשים לוחמות . השם הוא שמה של גיבורת אחד הספרים החיצוניים הידועים ביותר שלפי הסיפור שכרתה את ראשו של מצביא צבא אויב על מנת להציל את אנשי עירה .היה זה גם שמה העברי של מנהיגה של שבטים צפון אפריקניים דהיה אל כהינה שייתכן שהייתה יהודיה ושלחמה בערבים במאה ה-8 לספירה בראשות שבטים ברברים בצפון אפריקה ובהצלחה במשך כמה שנים עד שחוסלה
אולם האישה החשובה ביותר שהחזיקה בשם זה הייתה השליטה הגדולה ביותר ששלטה אי פעם באתיופיה אישה שחייה שנויים עד היום במחלוקת עזה ,שהיא שנואה שנאת מוות על ידי  הנוצרים האתיופיים שרואים בה מעין היטלר ממין נקבה ונערצת על היהודים הפלאשיים מבית ישראל  שרואים בה את אחת מהם ואת מנהיגתם הגדולה של כל הזמנים שימיה היו תור זהב עבורם.

יפהפיה או מפלצת ?


יש חילוקי דיעות אפילו לגבי שמה שמבטאים אותו כיהודית (“יודית ” שמשמעותו באתיופית היפהפיה והמבורכת )וגם כאסתר ( כנראה בעיקר אצל בית  ישראל אתיופיה ) וגם כ”גודית” ( המרושעת שהנוצרים המציאו זאת עליה  ) בשפה הטיגרית , וגם כ”אסת ” ( המפלצת ) ו”אסאטו ” ( אש) בשפה האמהרית ו”גאוה” בשפת טילטל ו”טירדה גבאז” . עד היום יש את משחק הלשון בפיהם של ילדים אתיופיים “יהודית הגודית ” (יהודית המרושעת ) או “יודית אסאטו” (יהודית הלהבה ) .
. ברור שחיה במאה העשירית לספירה אבל לא ברור מתי בדיוק. מה שברור  מעבר לכל ספק הוא שהייתה לה השפעה חשובה מאוד על אתיופיה היא סילקה מהשלטון את שושלת הנצרות  ששלטה באקסום  והקימה שושלת חדשה ישראלית .לא לפני שהרסה את עיר הבירה העתיקה אקסום ואת כל הכנסיות והמנזרים שבה והשמידה את מרבית אנשי השושלת הישנה והרגה בכמרים ונזירים רבים מאוד כפי שאיש לא עשה לפניה והפילה את חיתתה על הממלכה כולה. היא עשתה כמיטב יכולתה להשמיד את הנצרות באתיופיה פשוטו כמשמעו .


ידוע לנו בוודאות שממלכת אקסום באתיופיה הייתה אז בירידה ולפתע בערך בשנת 980 החל מלכה לשלוח מכתבי לבקשת עזרה מהפטריארך באלכסנדריה שתחת הנהגתו עמדה הכנסייה האתיופית וביקש ממנו עזרה כנגד מלכה מנהיגת שבט “הבאני אל חאמיויה” , מורדת שגרמה לו נזקים עצומים ששרפה ערים רבות והשמידה כנסיות רבות וגרמה למלך לברוח ממקום למקום.  לפי גרסה אחת הוא אכן קיבל את העזרה מבוקשת והבעיות הפסיקו . לפי גרסאות אחרות שהן כנראה נכונות יותר ,הצרות נמשכו והמלך נרדף ממקום למקום יורש העצר שלו חוסל והשלטון עבר לבסוף ליד המלכה, יהודית ששלטה שם במשך לא פחות מ-40 שנה . ויהודית זאת לפי המסורות כשמה כן הייתה יהודיה שעל פי המסורות שהתקוממה כנגד המלך באקסום.
העובדות ההיסטוריות על יהודית  זאת הן מצומצמות מאוד. סיכם אותם המלומד והנוסע המוסלמי איבן האוקל  שסיפר על מלכה אתיופית שהביסה והרגה את מלך אתיופיה ושלטה על אימפריה שם מארצות “הדנים ” במערב אתיופיה.הוא כתב זאת בערך בשנים 970- 980 ומעריכים שדיבר על אירועים שהתרחשו ב שנות ה- 950 . כן ידוע לנו שהמלך של תימן שלח לשליט עירק זברה שאותה קיבל משליטה של ממלכה אתיופית בערך ב-970 והכוונה כנראה לשליטה האתיופית הנ”ל.  לפי כמה מקורות היא חיה בשנים 937-997 .   
עד כאן העובדות .



ע”פ המסורת  היהודית של בית ישראל אתיופיה המלכה יהודית   אכן היא   הייתה משושלת  “בית ישראל –  היא הייתה בתו של המלך בית ישראל אתיופיה –   גדעון הרביעי ושל יהודית ( השמות הקבועים של שושלת  ישראל אתיופיה  לאורך הדורות הוא גדעון  ) ששלטו בממלכה היהודית הישראלית  בסמיאן . לפי מסורת בית ישראל אתיופיה  זה היה  אביה גדעון שפתח במלחמה בשליט האתיופי מאחר שזה ניסה לגייר את היהודים בכוח . וזאת הייתה הסיבה לכך שהיא שרפה כנסיות והרגה כמרים נוצריים  יהודית ניצחה במלחמה.
ישנן מסורות אתיופיות נוצריות רבות על יהודית שאין לדעת עד כמה הן מדויקות מבחינה היסטורית והן מלאות שינאה לאויבת הגדולה של הנצרות .
לפי מסורות אלה יהודית הייתה מקורבת משפחתית לשושלת המלוכה . היא הייתה נכדה של הקיסר האתיופי ודם אספר ( 792-822) מבתו. לפי מסורת אחת אביה היה אזיור,  קיסר ששלט למשך מחצית יום בלבד ואמה נקראה מאקיה מארן אלא שאזיור שלט לפי הרשומות עשרים שנה לפני ודן אספר,מה שמראה לנו עד כמה המסורות בנושא אינן אמינות .לפי מסורות אלה ארץ אימה הייתה אייל , מחוז במזרח אדוה שבטיגרה.
המסורת הנוצרית מספרת שיהודית היגיעה כאישה צעירה לאקסום ולפרנסתה עבדה שם כזונה ( למה שתצטרך לעשות זאת אם היא הייתה בת משפחת המלוכה אין זה מוסבר ) . ובגלל יופיה הנדיר ( רק מלכת שבא אם האומה האתיופית השתוותה אליה ביופיה ,אומרות האגדות ) הייתה לה הצלחה רבה.
בכל אופן אותם נוצרים ממשכים לספר שיום אחד היא סירבה לפנייתו של מעריץ צעיר לבלות עימה את הלילה שכן הוא היה ממעמד הכוהנים והיא ממעמד המלוכה והזדווגות כזאת לא התקבלה על דעתה. הצעיר שאל מה כן הוא יכול לעשות על מנת לקבל את גופה והיא דרשה בתמורה נעלי זהב.. הצעיר שהיה מוכן לעשות הכל עבור לילה עם יהודית הלך אל האוצר החשוב ביותר של אקסום אל ארון הקודש אותו גנב מנליק מייסד השושלת האתיופית מירושלים בימי שלמה.הארון הזה התפרסם ככלי הקודש החשוב ביותר של עם ישראל וסופר עליו במקרא שהוא היה מסוגל להרוג המוני אנשים יהודים וכופרים בדרכים מסתוריות .
הצעיר חתך חתיכה גדולה ממסך הזהב שכיסה את הארון שתהיה גדולה מספיק על מנת להכין ממנו נעליים לכסות את רגליה של יהודית אהובתו. כאשר התברר לבסוף לשלטונות על הגניבה של החפץ הקדוש פתחו בחקירה וגילו כי הוא מכסה את רגלה של יהודית ,שסיפרה להם ממי קיבלה אותם ( ומהסיפור נרמז שלא ידעה על מקור הנעלים ). הם החליטו לשחרר את הצעיר לחופשי בטענה שלא יכול היה לעמוד כנגד יופיה ולכן הוא חף מפשע.. הזונה יהודית הוכרזה כאשמה היחידה בכל הפרשה וחילול הקודש. כעונש נחתך שדה הימני מגופה והיא הוגלתה מהמדינה אל ים סוף והגבול של מצרים.

הנקמה של יהודית – Gudit.



וכך ממשיכים הנוצרים הבזויים  לספר שיהודית ה”זונה מאקסום ” נדדה כשהיא רדופה במחשבות של נקמה לאורך חופי הים התיכון ועברה בדרכה בארץ ישראל והיגיעה לבסוף לסוריה . שם פגשה את היהודי זנוביס בן מלך שאם (סוריה,אבל אולי הכוונה למדינה אחרת מצפון לאתיופיה). הוא פגש אותה על החוף והתפעל מיופיה ושאל אותה מי היא ומאיפה היא ומי הם קרוביה יהודית ענתה לו שאין לה קרובים ואין לה ארץ בגלל הרשע שנעשה כנגדה.והראתה לו את הנזק שנגרם לגופה. זנוביס הזדעזע אבל גם התאהב בצעירה היפה ריפא את פצעיה ונישא לה. לפי גירסה זאת יהודית לא הייתה יהודיה אז אלא התגיירה שכן זנוביס היה יהודי ,ואם הייתה מקורבת למשפחת המלוכה כי אז הייתה בוודאי במקור נוצריה. לפי גרסת בית ישראל אתיופיה  לעומת זאת היא הייתה יהודיה במוצאה מבית ישראל . בכל אופן שתי הגירסאות מסכימות שהיא הייתה פנטית באמונותיה ושואפת נקמה ונחושה בדעתה להשליט את היהדות באתיופיה על פני הנצרות . היא “נידנדה ” לזנוביס לעזוב את סוריה ולעזור לה לאסוף צבא שיכבוש את אתיופיה וינקום באויביה ולבסוף לאחר מאמצים רבים שיכנעה אותו. זה היה לאחר שסוכניה שמעו שהקיסר דנגהזאן שעמד בראש צבא אתיופי גדול של מאה אלף איש (או מאה שמונים וחמש אלף איש לפי גרסה אחרת ) שעימו יצא כדי להרחיב את ממלכתו נהרג בקרבות במערב אתיופיה עם המוסלמים וצבאו הושמד. סביר להניח שהקיסר יצא להשיג שליטה על נתיבי סחר חשובים והממלכה שהביסה את הקיסר והביאה למותו ולהשמדת צבאו הייתה ממלכתה של יהודית עצמה וזה נתן לה את האומץ לתקוף את אקסום הבירה בעצמה.
יהודית חזרה לאתיופיה בראשות צבא גדול ושלחה מסרים לארצה שליד אדובה “בואו מיד להיצטרף אלי ומי שלא יצטרף אלי יסבול את גורלם של אויבי ” ובתוך כמה שבועות היה לה צבא גדול. ועם צבא זה היא תקפה את אויביה אנשי אקסום והביסה אותם בקרב אחרי קרב.
מול איום כה חמור המלך והכוהנים של אקסום השתמשו בכלי הנשק הסופי שלהם בארון הברית בתקווה שצבאה של יהודית יושמד כפי שהושמדו צבאות הכופרים בימי משה ויהושע בעזרת הארון. הם הוציאו את הארון ממחבואו וכיוונו אותו בטקס מרשים מול צבא יהודית בתקווה לאש שמיימית כל שהיא שתשמיד את המלכה הכופרת (שכזכור גורשה במקור בגלל חילול קודש ארון הברית ) ואת צבאה או לנס אחר שיביס את הצבא הפולש כפי שקרה  אז בימי התנ”ך הרחוקים. .
ודבר לא קרה.
בדומה למה שקרה העבר הרחוק בימי מאבק בין ישראל והפלישתים שגם נגדם הופעל הארון בזמן קרב וללא כל הצלחה שהיא ארון הברית התגלה כלא אפקטיבי כנגד המלכה יהודית. ובניגוד לכותבי התנ”ך נראה שלכותבים האתיופיים לא היה את האומץ להעלות את סיפור הכישלון על הכתב. מאז לא השתמשו ביותר באתיופיה בארון הקודש למטרה לוחמנית כל שהיא ,הלקח שאי אפשר לסמוך על הארון במלחמה גם כנגד האויב הגרוע ביותר של הנצרות נלמד מן הסתם היטב.
צבאה של יהודית נכנס לאקסום הבירה שם הרס את הארמון ואת הכנסיה הגדולה ואחר כך את כל העיר. היא אף הקפידה לחסום את כל המעיינות כך שהאנשים לא יוכלו לשתות מהם ובכך הפכה את האיזור למדבר. אקסום המעתירה והמפוארת מרכז התרבות האתיופית הפכה לאיי חורבות ושוב לא חזרה יותר לגדולתה כבירת אתיופיה. המלכה יהודית נקמה את נקמתה באנשי העיר שחיללו את כבודה. עד עצם היום הזה יש ליד אקסום שדה של מבנים עתיקים חרבים הנקרא על שמה “שדה יהודית “.



.
במהלך שילטונה שנמשך 40 שנה היא דיכאה את הנצרות ביד של ברזל זאת מאחר שלדבריה “אני יהודיה ובעלי הוא יהודי “. ארון הברית שהיה באקסום הוברח משם מפחד יהודית לאזור בטוח, כך ממשיכים לספר הנוצרים..  

כאשר האנשים שמבריחים אותו העיזו לנוע עימו רק בשעות הלילה. וביום התחבאו ביערות ובמערות מרוב פחד מהמלכה וממשמרותיה . הם הביאו את הארון לבסוף לאיזור רחוק בדרום במנזר דברה ציון באי הגדול ביותר באגם זואי שם הישגיחו עליו עד מותה של יהודית כעבור 40 שנה ( בשנת 997 לפי אחת המסורות הנוצריות או שנת  110  ) היא הגיע  מוות שלפי מסורת אחת אירע בעת שעסקה בתחביבה של שוד כנסיה שלאחריו חלתה ומתה. כאמור מרבית ( ואולי כל ) אנשי משפחת המלוכה ,שנחשבו לכמעט אלים בגלל יחוסם חוסלו בידיה,על פי המסורת  הנוצרית רק תינוק אחד שרד  .
עד היום האתיופים הנוצרים זוכרים בשנאה את המלכה הזאת האישה החשובה ביותר בתולדות אתיופיה  ועד היום הבית ישראל אתיופיה   סבלו מקללות ועלבונות משכניהם בגלל הקשר אליה.

הנצרות רואה את יהודית ותקופתה כאחת מנקודות השפל של ההיסטוריה האתיופית תקופת חורבן של ציביליזציה גדולה. ומשוים כל אירוע שחור בתולדותיהם ובחייהם כיום לימי יהודית . אחרים לעומת זאת מעריצים אותה ואת אישיותה החזקה ,עם כי הערצה כזאת מתקבלת תמיד בלעג ובסלידה מצד הסביבה .
  

  • יהודית מלכת בית ישראל אתיופיה
  • זוהי אחת הנשים הגדולות של ההיסטוריה ואולי השליטה הגדולה ביותר של ימי הביניים ובכל תקופה אחרת שהביסה ממלכה גדולה באמצעים צבאיים והביאה להקמת מדינה ישראל באתיופיה מאריכת ימים ומשגשגת .
  • תחי מורשת בית ישראל אתיופיה לעד !

התגובות סגורות לפוסט זה