הסיפור האמיתי הממודר . תשע באב  או עשרה באב ? שנאת חינם או עבודה זרה ? ט’ בתמוז או יז בתמוז

תעלומת ט' בתמוז - י' באב

627


הסיפור האמיתי הממודר .
תשע באב  או עשרה באב ? שנאת חינם או עבודה זרה ? ט’ בתמוז או יז בתמוז 

מתחילים :

האמנם החל המסע לחורבן הבית רק בי”ז בתמוז? האמנם רק שנאת חינם הייתה הבעיה? הגיע הזמן להחזיר לתודעה את האירועים המכוננים שקדמו לחורבן בית השני מנקודת מבטם של “אבות בית ישראל אתיופיה”  השורשים אל עבר האומה היהודית המתחדשת חדשות לבקרים , אותם שגיעות הפכו את אותו נרטיב רבני שיקרי לתוצאה היסטורית כמעט בלתי נמנעת בכל אתר ואתר . יש בכך הרבה לקחים גם להווה.
הרומן  של בית ישראל אתיופיה עם התעניות על  חורבן בית המקדש מתחיל מהתארכים האלה שאני בספק עם שמעתם על כך ?   צום ט’ בתמוז ? וצום 10 באב ? אלו הם שני תאריכים שלא מוזכרים  בלוח השנה הרבני לעומת זאת הם מצויינים בלוח השנה של בית ישראל אתיופיה.

ברשותכם נתחיל מהמקורות ע”פ מסורת עדת  בית ישראל אתיופיה :

צום  ט’ בתמוז – :  צום תשעה בתמוז.

תשעה בתמוז הוא יום צום לזכר הבקעת חומות ירושלים בחורבן בית ראשון. דברים מפורשים בנושא זה נשמרו עבורנו בנבואת ירמיהו לט, א-ב: ‘בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְצִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂרִי בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וְכָל חֵילוֹ אֶל יְרוּשָׁלִַם וַיָּצֻרוּ עָלֶיהָ. בְּעַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ הָבְקְעָה הָעִיר’. מכאן למדנו נתון נוסף בעל ערך רב, בית ישראל אתיופיה התאבלו על חורבן בית ראשון ולא על חורבן בית שני ונהגו לצום באותו יום .

לעומת זאת בויקפדיה הרבנית : 

רשום איזכור קטנטן מאוד ומסורבל  : ט’ בתמוז הוא היום התשיעי בחודש העשירי בשנה העברית, למניין החודשים מתשרי, והוא החודש הרביעי למניין החודשים מניסן לפי המסורת, נפרצו חומות ירושלים על ידי הבבלים
ה’ד’ – שריפת התלמוד הגדולה בפריז.

צום יז בתמוז – 17 בתמוז .

זהו יום בקיעת החומות של בית שני ,  בויקפדיה הרבנית אתם תגלו ערך מרשים והסבר מפורט על הנעשה על אותו יום ואפילו תמצאו את  דברי חז”ל אשר מייחסים את שיבור לוחות הברית  לתאריך יז בתמוז .

כך חז”ל מספרים  : בעת שהיה משה על הר סיני וקיבל את התורה, ניגשו בני ישראל לאהרון הכהן ביום ט”ז בתמוז ודרשו מנהיג חדש במקום משה, שלפי חשבונם כבר היה צריך לרדת מההר. אהרון דחה אותם ליום המחרת, וביום י”ז בתמוז עשו את עגל הזהב. באותו יום, י”ז בתמוז, ירד משה מהר סיני ושיבר את לוחות הברית למראה פולחן הפסל.

עוד מיוחס לתאריך הזה – הוא ביטול קורבן התמיד. בשבעה עשר בתמוז נבקעו חומות הר הבית וגם הכוהנים נקראו להילחם, כך שלא נמצא אף כהן טהור שיקריב את התמיד.
הסבר אחר ניתן על פי האגדה בגמרא ומובא גם אצל יוסף בן מתתיהו, על מלחמת האחים החשמונאים הורקנוס השני ואריסטובולוס השני.

נסכם בקצרה  שבתאריך הזה נראה שחז”ל עושים אקסטרה  מאמץ מיוחד לקבע זאת כיום לאומי בלוח השנה החז”לי – דרך שלל מדרשים וסיפורים . נסיים בשאלה מדוע  מדוע אותם חז”ל לא נותנים את אותו מאמץ לתאריך ט’ באב ? או למה הרבנות המתיימרת להיות הממשיכה של חז”ל לא מתקנת ומודיע לציבור הרחב על צום ט’ באב  .

ממשיכים :

צום עשרה  באב – י’ באב –

לפי מסורת העדה  בית ישראל אתיופיה – המקדש ראשון חרב בעשרה באב. כך מפורש בירמיהו נב, יב-יג: ‘וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ … בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים … וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה’ וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וְאֶת כָּל בֵּית הַגָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ’. לפיכך, בית ישראל אתיופיה נהגו לצום עשרה ימים ראשונים בחודש אב.

בואו נבדוק מה רשום בויקפדיה הרבנית :

המשך חלק ממנהגי האבלות על בתי המקדש
צום החמישי, לפי מנהג היהודים הקראים, על חורבן בית המקדש הראשון. הבנתם ?

על צום תשע באב מיותר לכתוב :

תשעה באב הוא יום תענית מדרבנן אשר מקורו בדברי הנביאים. התענית חלה ביום ט’ באב ומציינת את שיא האבלות של ימי בין המצרים. תענית זאת היא החמורה מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש ומתאבלים בה על אסונות שונים שאירעו לעם היהודי לאורך הדורות, בדגש על אסונות שהתחוללו סמוך לתשעה באב

רק נדגיש שחז”ל וממשיכתה  “הרבנות של היום ” דואגים לשתול תאריך זה כיום אבל לאומי לעומת זאת למדר בטענות מופרכות של קראים וקוטים את חורבן בית ראשון  …  

רק נציין ששני בתי המקדש נחרבו על עבודה זרה! ולא על סיפורי אלף לילה ולילה של אהבה ושנאה  ,  גם חז”ל לא מכחישים זאת , אז מאיפה הגיע לתודעתנו שינאת חינם ? זהו פרק למאמר הבא באותו מאמר נעמוד מאחורי אותם אינטרסנטים שהגו זאת לטובת צרכים פוליטים ולא רוחניים .

לסיום : ע”פ מסורת עדת בית ישראל אתיופיה , הצום מתחיל  ב ט’- בתמוז – זכר לבקיעת החומות בית ראשון  כולל יז בתמוז – ט באב – עשרה באב עד תאריך 17 באב . כך נהגו אבותנו בית ישראל אתיופיה , היו גם קבוצה מצומצת של קסים ומלקוסוץ’ שהיו נוהגים לצום עד יום כיפור

אופן הצום נעשה מהבוקר עד הערב – בתפילות ,  שבתות לא צמים לא נוהגים לאכול בשר ועוד כל מיני איסורים  , לכן ימי הצום מתארכים עד לתאריך 17 באב , בין לבין יש ימים שמציינים  אשר גם דוחים את הצום . להרחבה תשאלו את הקסים באזור מגורכם . או כנסו למאמר ” תעלומת ט ‘ בתמוז 17 באב שנמצא  אצלנו באתר

התגובות סגורות לפוסט זה